dr. Sánta Szabolcs Miklós ügyvéd blogja

az ügyvéd blogol

az ügyvéd blogol

Migrációügyi fogalmi alapozó, 2. rész

Biztonságos ország, dublini rendelet, belső védelmi alternatíva, kizárás

2018. szeptember 30. - drsanta

Az előző rész tartalmából: megnéztük, hogy ki a migráns, a menekült, az oltalmazott, a befogadott és a menedékes. Ebben a részben egyéb, szintén nagyon fontos alapfogalmakról fogok írni.

 1. Dublini eljárás

Talán az első rész alapján nem volt egyértelmű, de a kommentekben kifejtettem, hogy a menekültügy uniós hatáskör, ennek megfelelően uniós jogszabályok rendelkeznek róla, ahogy azt egyébként a szöveg jelzi is. Namost. Mivel az EU-nak - jelen pillanatban - 28 tagállama van (ráadásul a rendszerhez még 4 ország csatlakozott), kaotikus helyzetet teremtene, ha beadna a kérelmező egy kérelmet Magyarországon, majd az eljárás alatt, vagy után mondjuk Ausztriában ismét megtenné ugyanezt, és mindkét ország érdemi, akár ellentétes tartalmú döntést hozna. Valamilyen módszer alapján el kell tehát dönteni, hogy melyik tagállam lesz a felelős a menekültügyi és idegenrendészeti eljárás lefolytatására. Ezt a folyamatot szabályozzák az ún. dublini rendeletek, amik alapján születtek meg a gyönyörű dublinolás, illetve visszadublinolás kifejezések. Az eljárás lefolytatásáért felelős tagállam kiválasztásának fő szempontjai: a család egységének elve (azaz ha másik tagállamban már státuszt szerzett, vagy menekültügyi eljárás alatt áll a kérelmező családtagja), tartózkodási engedély, vagy vízum (ha a kérelmező az egyik tagállamban rendelkezik tartózkodási engedéllyel, vagy vízummal), beutazás, vagy tartózkodás (amelyik tagállam területére illegálisan belépett, vagy a kérelem benyújtását megelőzően 5 hónapig ott tartózkodott). Ugyanakkor bármelyik tagállam dönthet úgy, hogy bár nem lenne felelős, mégis megvizsgálja a kérelmet és lefolytatja az eljárást. A szabályozás bonyolult és részletes, kitér arra is, hogy milyen nyomtatványokon kell az egyik tagállamnak a másik felé elküldenie a megkeresést, annak mennyi időn belül kell válaszolnia, ha nem válaszol, akkor mi a helyzet, és így tovább.bridge-230311_1920.jpg

2. Biztonságos származási ország

A vélelem egy előzetes feltevés, valószínűségi következtetés, amikor egy tényből bizonyítás nélkül következtetünk egy másik, valószínű tényre. A jog sűrűn dolgozik vélelmekkel, mert azok megkönnyítik a jogalkalmazók dolgát. A biztonságos származási ország koncepciója is egy vélelemre épül, nevezetesen arra, hogy ha a kérelmező bizonyos, az EU, vagy az adott tagállam által felállított listán szereplő országból származik, akkor alapvetően nem jogosult a nemzetközi védelem egyik formájára sem, hacsak nem bizonyítja, hogy de. Ezért ez a vélelem megdönthető.

3. Biztonságos harmadik ország

Hasonló a biztonságos származási ország koncepciójához, vannak azonban különbségek. Az ugyanis nem elég, hogy a kérelmező az adott országban nincs kitéve a genfi egyezmény szerinti üldöztetésnek, vagy nem érné  az oltalmazotti státuszt megalapozó súlyos sérelem, az is kell még, hogy az ország tiszteletben tartsa a visszaküldés tilalmának elvét, legyen működő menekültügyi rendszer, amiben védelmet kaphat és az ország tiszteletben tartja a nemzetközi jog azon elvét, miszerint olyan országba nem utasítja ki a kérelmezőt, ahol kínzásnak, kegyetlen, embertelen, vagy megalázó bánásmódnak lenne kitéve. Ugyanakkor ez is egy megdönthető vélelem, tehát  a kérelmező - amennyiben olyan információk birtokában van - igazolhatja, hogy számára az adott országgal kapcsolatban a fentiek nem teljesülnek. Ha a kérelmező tehát biztonságos harmadik országban tartózkodott, mielőtt benyújtotta a kérelmét Magyarországon, és nem igazolja a törvényben megszabott időn belül, hogy számára az adott ország nem volt biztonságos, úgy a hatóság a kérelmet érdemben nem is vizsgálja, tehát nem kérdezi meg, hogy miért hagyta el a származási országát és miért kér védelmet, hanem elfogadhatatlanság miatt elutasítja azt. (Biztos vagyok benne, hogy sokan belekötnek majd abba, hogy pl. Szerbia, vagy Görögország  miért nem biztonságos, ezekre a felvetésekre a kommentekben fogok tudni reagálni, vagy esetleg egy későbbi blogposztban, az majd még kiderül.)

4. Belső védelmi alternatíva

A belső védelmi alternatíva (BVA) azt jelenti, hogy elismeri a hatóság, hogy a kérelmező az adott területen tartózkodva valóban ki volt/lenne téve üldöztetésnek, vagy súlyos sérelem veszélyének, azonban van a kérelmező származási országának olyan területe, ahol mindezek nem állnának fenn sem ugyanazon, sem más okokból, mint a szóban forgó területen. Például adott egy polgárháborús helyzet egy nagy országban, ami olyan komoly, hogy a civilek gyakorlatilag folyamatos életveszélyben vannak, mert a harcok folyamatosak és brutálisak, viszont ez a helyzet csak az országnak egy jól körülhatárolható és viszonylag kis területén áll fenn. Ugyanakkor van egy másik területe az országnak, ahol béke honol, a madarak csicseregnek, a gyerekek nevetnek, mindenki boldog, nincs szegénység, rengeteg munkalehetőség van, a polgárháborús területről érkezőket tárt karokkal fogadják, és így tovább. Ebben az esetben az a terület a kérelmező számára BVA lehet. Ennek a megállapítása azonban nem egyszerű, a jogszabály sok kritériumot állít fel a BVA-val szemben, amiknek mindnek meg kell felelnie az adott területnek, ráadásul a kérelmezőt tájékoztatni kell arról, hogy BVA-val kapcsolatban vizsgálatot folytat le a hatóság és annak eredményére nyilatkoztatni is kell őt. 

5. Kizáró okok

Mint a menekültügyben minden, ez is meglehetősen bonyolult téma. Itt legyen elég annyi, hogy a törvény külön felsorolja a menekültek, az oltalmazottak és a menedékesek elismerését kizáró okokat. Ezek nagymértékben átfedést mutatnak egymással és általában bűncselekmények elkövetéséhez kötődnek. Így azokat nem lehet elismerni, akik a kérelmük benyújtását megelőzően béke elleni, háborús-, vagy emberiség elleni, az ilyen bűncselekményekről rendelkező nemzetközi okmányokban meghatározott bűncselekményt, vagy menedéket nyújtó országon kívül, az országba menekültként történő befogadását megelőzően súlyos, nem politikai bűncselekményt követtek el, vagy az ENSZ céljaiba és elveibe ütköző cselekményekben (terrorcselekmény, terrorizmus finanszírozása, vagy ezekre való felbujtás) bűnösek. Ezen kívül azokat sem lehet védelemben részesíteni, akiknek az ország területén tartózkodása a nemzetbiztonságot veszélyezteti, erről az adott ügyben egyénileg nyilatkozik jelenleg a TEK és az AH. Ezeken túl azokat a személyeket sem lehet a törvény szerint elismerni, akiket a bíróság jogerősen elítélt olyan bűncselekmény elkövetéséért,  amelyre a törvény ötévi vagy azt meghaladó szabadságvesztés büntetést rendel. Ha pedig ilyen azt követően történik, hogy elismerést nyert az illető, akkor elveszíti a státuszát.

drsanta.hu

Akit mélyebben érdekel a téma, annak segítséget nyújtanak az alábbi linkek:
az ENSZ Menekültügyi Főbiztosának Hivatala által kiadott kiadványok 
Nagy Boldizsár nemzetközi jogász menekültügyi írásai
Emberi jogi garanciák és a nemzetközi migráció (jegyzet a rendészeti oktatás számára)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://drsanta.blog.hu/api/trackback/id/tr7614238817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bravehearth 2018.10.04. 11:24:31

Dublini eljárás

"Talán az első rész alapján nem volt egyértelmű, de a kommentekben kifejtettem, hogy a menekültügy uniós hatáskör, ennek megfelelően uniós jogszabályok rendelkeznek róla, ahogy azt egyébként a szöveg jelzi is."

Ha ez valóban így van, akkor szörnyű hiba volt ilyen szerződést aláírni, bűn volt egy ilyen jogkört átruházni. Egy újabb érv magának az alapszerződésnek az újratárgyalására.

"Az eljárás lefolytatásáért felelős tagállam kiválasztásának fő szempontjai: a család egységének elve (azaz ha másik tagállamban már státuszt szerzett, vagy menekültügyi eljárás alatt áll a kérelmező családtagja), tartózkodási engedély, vagy vízum (ha a kérelmező az egyik tagállamban rendelkezik tartózkodási engedéllyel, vagy vízummal), beutazás, vagy tartózkodás (amelyik tagállam területére illegálisan belépett, vagy a kérelem benyújtását megelőzően 5 hónapig ott tartózkodott)."

Ezekből világosan látszik, hogy nem érdekünk, hogy itt bármiféle migrinek bármilyen potenciális családtagja mát itt legyen, mert akkor alapból 'megnyerhetjük' az egész 'fészekaljat'! Az sem érdekünk, hogy bármilyen illegális határsértőt ne toloncoljunk ki AZONNAL az ország területéről, hiszen csak a jogalapját növeljük meg annak, hogy a későbbiekben szinte lehetetlenné válik a kitoloncolásuk!

"Ugyanakkor bármelyik tagállam dönthet úgy, hogy bár nem lenne felelős, mégis megvizsgálja a kérelmet és lefolytatja az eljárást."

És miért tenne ilyet? Miért vállalná föl ennek az adminisztrációját? Mi érdeke fűződne ehhez bármely tagállamnak?

Biztonságos származási ország

Érzékeny kérdés! Sosem lesz egyetértés a kérdésben.

"A biztonságos származási ország koncepciója is egy vélelemre épül, nevezetesen arra, hogy ha a kérelmező bizonyos, az EU, vagy az adott tagállam által felállított listán szereplő országból származik, akkor alapvetően nem jogosult a nemzetközi védelem egyik formájára sem, hacsak nem bizonyítja, hogy de."

Hétvégi beszélgetésem során a rokonom elmondotta volt, hogy a származási országuk kérdését SEM tudják bizonyítani, nemhogy a Szerbiában tartózkodásuk miatti veszélyt! Továbbá a legtöbb 'kérelmező' már legalább egy alkalommal fönnakadt a 'dróton', ergo bűncselekményt követett már el. Volt olyan eset, hogy a tranzitban szúrták ki a tagot, amelyet pár hete kísértek vissza a dróton túlra! Másik szokásuk az 'alibicsalád' története.

Biztonságos harmadik ország

"Az ugyanis nem elég, hogy a kérelmező az adott országban nincs kitéve a genfi egyezmény szerinti üldöztetésnek, vagy nem érné az oltalmazotti státuszt megalapozó súlyos sérelem, az is kell még, hogy az ország tiszteletben tartsa a visszaküldés tilalmának elvét..."

Ez önmagában egy vicc! Ez a szabály gyakorlatilag a teljes és globális migrációt legalizálná! Nagyon ostoba és naiv az, aki egy ilyen 'gumiszabályt' elfogad és aláír! Magyarországnak ugyan mi köze volna ahhoz, hogy akár a szerbek, macedónok, görögök kit, hova és hogyan küldenek vissza, vagy nem küldenek vissza? Ez rajtunk kívülálló okokon múló, tőlünk független kérdés! Ezzel foglalkozzon az, aki az adott országban kezeli a migri ügyét!

"Biztos vagyok benne, hogy sokan belekötnek majd abba, hogy pl. Szerbia, vagy Görögország miért nem biztonságos, ezekre a felvetésekre a kommentekben fogok tudni reagálni, vagy esetleg egy későbbi blogposztban, az majd még kiderül."

Biztonságos országok. Szerencsére a magyar törvények szerint is annak tekintendőek! Aki onnan érkezik, annak nincs semmi ésszerű indoka onnan tovább menekülni! Nem fenyegeti őket a vallásuk, bőrszínük, nemzetiségük miatt senki, kapnak ellátást és ott is ki lehet húzni addig, amíg haza tudnak térni. Nagyon helyes, hogy a magyar jogszabályok szerint onnan nem érkezhet menekült! Ennek így is kell maradnia, annyira szigorítva a szabályokat, hogy lehetőleg onnan EGYETLEN migrit se kelljen beengedni. Ha kell, akkor erővel, erőszakkal kell őket visszairányítani a határról! Ez az egyetlen helyes megoldás.

Belső védelmi alternatíva

"A belső védelmi alternatíva (BVA) azt jelenti, hogy elismeri a hatóság, hogy a kérelmező az adott területen tartózkodva valóban ki volt/lenne téve üldöztetésnek, vagy súlyos sérelem veszélyének, azonban van a kérelmező származási országának olyan területe, ahol mindezek nem állnának fenn sem ugyanazon, sem más okokból, mint a szóban forgó területen."

Vagyis ez a megállapítás igaz Ukrajnára, Irakra, Afganisztánra, Marokkóra, Szíriára IS. Ergo egy rakat migránst NEM kellett volna semmilyen jogcímen sem beengednünk. Szép!

Kizáró okok

"...a törvény külön felsorolja a menekültek, az oltalmazottak és a menedékesek elismerését kizáró okokat...általában bűncselekmények elkövetéséhez kötődnek."

Nos, akkor szintén nagyon sok migránst egyszerűen ki kellett volna már toloncolni Európából, akik bármilyen jogcímen itt tartózkodva konstans módon folytatnak bűnöző életmódot.

==>

Bravehearth 2018.10.04. 12:36:46

==>

"Ezeken túl azokat a személyeket sem lehet a törvény szerint elismerni, akiket a bíróság jogerősen elítélt olyan bűncselekmény elkövetéséért, amelyre a törvény ötévi vagy azt meghaladó szabadságvesztés büntetést rendel. Ha pedig ilyen azt követően történik, hogy elismerést nyert az illető, akkor elveszíti a státuszát."

Túl engedékeny a jogszabály! Egy 'menekült' ne kövessen el a befogadó állam területén akár egy évi letöltendővel sújtandó bűncselekményt SEM! Illetve legyen azonnali kitoloncolás a jutalma.

Sajnos nagyon az érezhető, hogy ezek a jogszabályok NEM a 'jogfejlődés' eredményeként születtek meg, hanem valami teljesen elvakult, a valóságtól elrugaszkodott gondolkodásmód eredményeként. Épp ez látható napjainkban az 'ensz'-nek nevezett gittegyleten belül is. Az érezhető, hogy a jogalkotók (nyilván politikai célok mentén is) teljesen figyelmen kívül hagyva a 'befogadó' illetve a 'tranzit'államok hatóságainak és lakosságának érdekeit, kizárólag a migránsok érdekeinek megfelelően alakítják a jogszabályokat, illetve definiálják a problémákat. Jól tükrözi mindez a 'kibocsátó' országok arányát ezekben a szervezetekben. A jelenleg uralkodó szemlélet a magukat alávető befogadó államok vesztét okozhatják, ha ezt a folyamatot nem sikerül megakadályozni. Az ön által itt írott jogszabályok az ékes példái annak, miért lehet értelme a kormány jelenlegi ellenállásának!
Többször írtam már máshol is, nem a társadalom kell létezzen a jogrendért, hanem a jogrendet kell a társadalom érdekei szerint alakítani. Az ön által itt idézett jogszabályok semmiben sem szolgálják sem a magyarok, sem Magyarország, sem Európa érdekeit! Egy érdekünkkel ellentétes jogszabályt törölni kell, meg kell változtatni. Ha erre nincs mód, akkor a kötelmeket jelentő egyezményeket kell fölmondani, illetve a készülő még betegebb egyezmények tárgyalásából kell kiszállni, ha annak a teljesen ostoba irányvonala eltéríthetetlennek látszik.
A fent írottak szerint Magyarországnak szinte bárkit be kellene engednie Szerbia, Románia és Ukrajna felől is, tekintet nélkül a bőrszínére, származására, vallására és nyelvére. Ez egy nonszensz! Az ilyen szabályokat és kötelmeket föl kell számolni a saját érdekünkben!
Zárásként pedig néhány a határon szolgáló rendőr véleményét idézve csak annyit írhatok, hogy az igazán hatásos megoldás itt van a kezünkben, csak föl kell ütni saját történelmünket. Azt a határvédelmet, ami néhány évtizede a kiáramlást volt hivatott megakadályozni, most a beáramlás megakadályozása érdekében kell(ene) kiépíteni és használni. Ha kell, szóljon a hangszóró, a riasztó és a rádió adó-vevő. De ha kell, akkor szóljon a gépfegyver...!
Üdvözlettel:
B.

törzsmókus 2021.08.24. 00:31:40

@Bravehearth: „migri”, „fészekalj”… bazmeg, EMBEREKRŐL beszélünk, nem a kutyádról.

Bravehearth 2021.09.20. 17:20:38

@törzsmókus: A vélemények megoszlanak. Maradjunk ennyiben! 'Emberekről', de ismert 'minőségű' emberekről...
B.
süti beállítások módosítása